بیست و نهمین نشست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و اعضای ستاد عالی برگزار و نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی صداوسیما وگزارش کمیته نظارت مورد بررسی قرار گرفت.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین حسینی، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با ارائه گزارشی از نتایج نظرسنجی صورت گرفته برای مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: براساس اطلاعات استخراج شده و نتایج حاصله از نظرسنجی مسابقات که در بین اساتید، مدیران و کارکنان بخش های مختلف صورت گرفته، میزان مناسب بودن مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری مسابقات بین المللی دوره های آتی 55.2 درصد، میزان انتخاب ترکیب هیأت داوران ازمیان داوران خبره و طراز اول بین المللی 63.2 درصد، میزان رضایت از حضور مردم 75 درصد، میزان رضایت ازعملکرد شبکه‌هاي صداوسيمای ملی در حوزه انعکاس مسابقات قرآنی کشور 65 درصد و میزان رضایت از عملکرد تارنما های مجازي در حوزه انعکاس مسابقات قرآنی کشور 43.6 بوده است.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه نتایج این نظرسنجی منتشر خواهد شد، خاطرنشان کرد: استفاده از نتایج این نظرسنجی می تواند در کیفیت بخشی و برنامه ریزی بهتر کمیته ها برای برگزاری هرچه مطلوب تر مسابقات بین المللی قرآن کریم بسیار تاثیرگذار باشد.
 
در ادامه این نشست محمد انجم شعاع، مسئول کمیته ارزیابی و نظارت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور به بیان گزارشی از ارزیابی این کمیته از فرایند برگزاری این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: انتخاب مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برای میزبانی این دوره از مسابقات به جهت دسترسی و سهولت رفت و آمد مردم انتخاب مناسبی بوده است.
 
وی از توجه ویژه به مؤلفه های انقلابی در زمان برپایی این رویداد قرآنی سخن به میان آورد و افزود: امسال در مسابقات شاهد حضور قاریانی بوده ایم که از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در تراز مسابقات نبوده اند. بنابراین باید غربالگری این افراد قبل از ورود به کشور صورت بگیرد.
 
انجم شعاع انتخاب شعارسی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را هوشمندانه دانست و افزود: یکی از گلایه های مطرح در مدت زمان برپایی این رویداد قرآنی عدم حضور برخی از مسئولان در سالن برگزاری مسابقات بوده است. از طرفی به رغم حضور چشمگیر اساتید قرآنی نسبت به سال های قبل در محل برگزاری مسابقات ولی باز هم انتظار بیشتری از جامعه قرآنی می رود.
 
لزوم اصلاح و به روزرسانی آیین نامه انتخاب بانوان قرآنی
 
مسئول کمیته ارزیابی و نظارت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور یکی دیگر از نکات منفی برگزاری این دوره از مسابقات را مدت زمان طولانی برگزاری آن دانست و خواستار تأمل و بررسی لازم برای رفع این مسئله شد و ادامه داد: مشارکت نهادهای مردم نهاد امسال روبه رشد و بهتر بوده است اما باید سهم دستگاه های مردم نهاد در قالب نظام نامه ای، روشن و مشخص شود.
 
وی همچنین با اشاره به آیین نامه انتخاب بانوان قرآنی خواستار تکمیل، اصلاح و به روز شدن این آیین نامه شد و تصریح کرد: در مدت زمان برگزاری این دوره از مسابقات در خصوص تعظیم شعایر اسلامی همچون نماز جماعت  اقدامات بهتری نسبت به سالیان گذشته صورت گرفته و قابل تقدیر است.
 
استفاده از ظرفیت رسانه ای اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی
 
در بخش دیگری از این نشست محمد حسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن سیما و مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد عالی با تأکید بر اینکه در سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بخشی از ظرفیت اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی پای کار مسابقات آمد ، ادامه داد: حدود 200 شبکه رادیویی و تلویزیونی در این اتحادیه عضو هستند که اگر بهره برداری مناسبی از این مهم صورت بگیرد مطمئناً ظرفیت اطلاع رسانی مسابقات چندین برابر خواهد شد.
 
سیدعلی محمد سرسرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و مسئول کمیته علمی و فنی ستاد عالی نیز در بخش دیگری از این نشست با تجلیل از روند رو به رشد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کشورمان، اظهار کرد: وجوه برتری مسابقات را هر ساله احساس می کنیم و باید قدردان این نعمت بزرگ که در دوران انقلاب اسلامی ایجاد شده است باشیم.
 
سرابی بر لزوم ارزیابی مستمر اهداف برگزاری این رویداد قرآنی تأکید کرد و گفت: این مسابقات اهداف مختلفی را در حوزه های فنی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی در بر می گیرد که پس از برگزاری مسابقات باید بسنجیم که تا چه میزان به اهداف و برنامه های خود در این حوزه دست پیدا کرده ایم و بررسی کنیم که چگونه باید اهداف فرهنگی و اعتقادی خود را از طریق مسابقات قرآن پیگیری کنیم.
 
در بخش پایانی این نشست نیز مصوب شد که مسابقات قرآن نابینایان پس از این همزمان با مسابقات بین المللی برگزار و یک بانوی قرآنی نیز به اعضای حقیقی ستاد عالی افزوده شود.
/2759/